مجله سلامت

اخبار و دانستنیهای حوزه سلامت



راه حل مشکلات بی خوابی را در طبیعت جستجو کنید

راه حل مشکلات بی خوابی را در طبیعت جستجو کنید

خواب خوب یعنی چه؟
حکمای طب سنتی براین باورند خواب خوب خوابی است که وقتی فرد بیدار شود احساس آرامش و سبکی کند، اما خواب زیاد نه تنها خوب نیست بلکه موجب چاق شدن بدن می‌شود و سردی و رطوبت بدن را افزایش می‌دهد. در عین حال خواب بعد از ظهر یکی از مضرترین خواب‌هاست چراکه موجب ضعف حافظه، رخوت، کسلی و افزایش رطوبت بدن می‌شود و سلامت بدن را به خطر می‌اندازد. خوابیدن با شکم پر (به دلیل بروز سوءهاضمه) و خوابیدن نزدیک غروب آفتاب به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود زیرا افرادی که در چنین ساعت‌هایی می‌خوابند از خواب خود راضی نیستند و احساس کسلی و بدخلقی می‌کنند
دلیل بی خوابی از دیدگاه طب سنتی به خشکی مغز باز می گردد؛ وقتی مغز به اندازه کافی رطوبت نداشته باشد، بی خوابی ایجاد می شود. خشکی مغز می تواند همراه با گرمی یا همراه با سردی باشد. بی خوابی که به دلیل خشکی و گرمی ایجاد می شود، به این شکل است که فرد در ابتدا نمی تواند به راحتی به خواب برود و نزدیک سحر احساس خواب برای فرد ایجاد می شود. این دسته از افراد معمولا تا ساعت 2-3 بامداد برای خوابیدن با مشکل مواجه هستند و صبح ها نمی توانند از خواب بیدار شوند و به جای خواب شبانه، تا ظهر می خوابند. افرادی که به دلیل خشکی و گرمی نمی خوابند، شب ها در کنار تخت خواب خود آب می گذارند تا مدام از آن بنوشند. این دسته از افراد در هوای سرد و مرطوب به راحتی می خوابند.

گروه دوم در اثر خشکی و سردی دچار بی خوابی می شوند به این شکل که حدود 2-3 ساعت می خوابند، سپس بیدار می شوند و دیگر امکان خوابیدن برایشان وجود ندارد. این دسته از افراد معمولا کابوس های وحشتناک می بینند. خوردن قهوه و چای می تواند مشکلات این دسته از افراد را تشدید کند. افرادی که مشکلات خواب دارند، خسته هستند ولی به دلیل وجود صفرا و سودا در بدن شان نمی توانند به راحتی بخوابند.
کجا بخوابیم؟
محل خواب شما باید با مزاج شما از نظر حرارت و برودت سازگار باشد. یعنی اگر جوان و گرم مزاج هستید هوای اتاق خوابتان باید کمی خنک و اگر در سنین بالا یا سرد مزاج هستید دمای هوای اتاق باید کمی گرم باشد. همچنین خوابیدن روی زمین سرد و نمناک باعث درد پشت و احساس سستی و خوابیدن بدون روانداز حتی در هوای گرم مانع از خواب عمیق می‌شود. به همین دلیل در هوای گرم هم باید از یک ملحفه نازک پنبه‌ای استفاده کنید تا خوب بخوابید.

چرا نسخه گیاهی؟
افرادی که برای درمان بی‌خوابی سراغ داروهای شیمیایی می‌روند در دراز مدت به درمان این داروها عادت می‌کنند و مقاومت نشان می‌دهند. بنابراین بیمار با تجویز پزشک مجبور است دوز دارو را افزایش دهد و این موضوع موجب افزایش عوارض جانبی دارو بیشتر می‌شود. این درحالی است که توصیه‌های طب سنتی برای درمان مشکلات خواب کاملا بی‌خطر است.
گام اول کاهو درمانی
متخصصان طب سنتی اصلاح رژیم غذایی و گنجاندن موادغذایی بالطبع مرطوب را بهترین روش برای جبران کاهش رطوبت بدن و خواب خوب می‌دانند. به اعتقاد آنها افرادی با مزاج گرم باگنجاندن کاهو، جو و بادام خام به برنامه غذایی‌شان می‌توانند میزان رطوبت مورد نیاز بدن خود را تامین و به درمان بی‌خوابی کمک کنند. بنابراین اگر در طول تابستان عادت کرده‌اید تا دیر وقت بیدار بمانید کافی است یک و نیم ساعت پیش از خواب یک ظرف سالاد کاهو بدون سس بخورید. ادامه این روند به مدت یک هفته تا 10روز ریتم خواب شما را به حالت طبیعی برمی‌گرداند.

از شیر کمک بگیرید
در طب سنتی ایرانی و همچنین طب چینی و هندی برای درمان اختلالات خواب به مصرف یک لیوان شیر گرم که در آن یک قاشق غذاخوری عسل حل شده باشد، اشاره شده است. این موضوع به ویژه به خانم‌های بارداری توصیه می‌شود که به دلایل مختلفی مثل سنگین شدن در ماه‌های آخر، مشکلات گوارشی، کمردرد و ... خواب شبانه راحتی ندارند. پس از همین امشب نیم ساعت پیش از خواب این معجون را امتحان کنید و منتظر نتیجه باشید. البته نکته مهم این است که زود به رختخواب بروید نه اینکه مثل شب‌های گذشته دیر وقت بخوابید.

این دمنوشها را امتحان کنید
بر اساس توصیه‌های طب سنتی ترکیب گل‌گاوزبان و سنبل‌الطیب یکی از بهترین آرامبخش‌های گیاهی محسوب می‌شود. برای تهیه این دمنوش باید ۴ قاشق غذاخوری گل‌گاوزبان را با یک قاشق سنبل‌الطیب درون ظرف ریخته و با ۲ لیوان آب سرد مخلوط کنید تا 10دقیقه دم بکشد. نوشیدن یک فنجان از این دمنوش نیم ساعت پیش از خواب هم باعث ایجاد حس خواب آلودگی می‌شود و هم شما خواب شبانه آرام و باکیفیتی خواهید داشت.
نوشیدن یک فنجان عرق بیدمشک خنک یک ساعت پیش ازخواب تاثیر زیادی در بهبود کیفیت و عمق خواب دارد. البته یادتان باشد تاثیر این نوشیدنی سنتی به اندازه گل گاوزبان نیست.
یکی از توصیه‌های سنتی برای رفع مشکل بی‌خوابی، نوشیدن دمنوش به‌لیمو و نبات است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای قرص‌های خواب‌آور باشد. برای تهیه این دمنوش می‌توانید یک قاشق به‌لیموی خشک شده را با ۲ لیوان آب دم کنید و نیم ساعت پیش از خواب بنوشید
.
نوشیدن یک فنجان چای ترخون باعث می‌شود تا ریتم طبیعی خواب به حالت اولیه برگردد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به زود خوابیدن و زود بیدار شدن عادت کنید. برای تهیه این دمنوش باید مقداری ترخون تازه را با کمی نبات داخل آب جوش بریزید تا حدود 15 دقیقه دم بکشد و آماده مصرف شود. به گفته حکمای طب سنتی بابونه گیاه آرام‌بخش طبیعی است، به طوری که مصرف یک فنجان چای بابونه تاثیر به سزایی در درمان بی‌خوابی و سایر اختلالات خواب دارد.

یك جوشانده جادویی

استفاده از جوشانده مركب از پنج گیاه سنبل‌الطیب، گل‌گاوزبان، اسطوخدوس، بابونه، بادرنجبویه و لیمو عمانی انتخاب بسیار خوبی برای افراد بی‌خواب است. این تركیب تحت عنوان چای خمسه یا خماس از بعضی از مطب‌های طب سنتی به صورت آماده قابل تهیه است. مداومت به استفاده از این چای به مدت حداقل دو هفته، یك ساعت قبل از خواب نتایج رضایتبخشی را در بیماران مبتلا به كم خوابی به همراه داشته است.
ممنوعیت بابونه برای خانم‌های باردار و شیرده
متخصصان طب سنتی می‌گویند افرادی که بیماری فشارخون دارند و همچنین خانم‌هایی که در دوران حاملگی از فشار خون بالا رنج می‌برند، هرگز نباید از گیاه بابونه استفاده کنند زیرا مصرف آن باعث افزایش فشارخون می‌شود. همچنین استفاده از گل بابونه برای خانم‌های باردار و زنان شیرده توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث دردهای شکمی یا سقط جنین شود. در عین حال باید از خوردن چای بابونه هنگام رانندگی خودداری کنید زیرا حس خواب آلودگی را تشدید می‌کند. البته فراموش نکنید برای مصرف دمنوش بابونه باید از میزان مصرف کم شروع و رفته رفته میزان آن را بیشتر کنید.
بر اساس توصیه‌های طب سنتی نوشیدن دم کرده خرفه پیش از خواب هم در رفع مشکل بی‌خوابی و هم در تنظیم ساعت خواب موثر است. برای تهیه این دمنوش 25 گرم گیاه خرفه را در یک لیترآب به مدت 20 دقیقه بجوشانید و پس از سرد شدن میل کنید.
بهار نارنج گیاهی خواب آور
خیلی افراد با خاصیت آرام بخش و خواب آور بهار نارنج آشنایی دارند و از آن برای رفع مشکل بی خوابی استفاده می کنند. بهار نارنج را می توان به شکل دم نوش، شربت یا عرق استفاده کرد.

بهار نارنج گیاهی است که می تواند برای افرادی که به مشکل بی خوابی و افسردگی به صورت هم زمان مبتلا هستند، مناسب باشد. درواقع این گیاه بیشتر مناسب سوداوی مزاج هاست. برای درست کردن دم نوش بهار نارنج، کافی است 15 گرم از آن را داخل قوری ریخت و 10 تا 30 دقیقه دم کرد و پس از صاف کردن نوشید.  
 افرادی که با مشکل بی خوابی مواجه هستند باید طی روز زیاد آب بنوشند
آب؛ دارویی برای خواب
یکی از نکاتی که افراد باید به آن توجه کافی داشته باشند، نداشتن استرس و تنش های عصبی هنگام خواب است. اگر افراد دچار تنش و استرس باشند دچار اختلال خواب می شوند و این مسئله در افرادی که دچار خشکی مغز هستند با شدت بیشتری اتفاق می افتد.
باورهای سنتی خواب
1- · خواب معتدل نباید از 10 ساعت بیشتر باشد.
2- · بهترین زمان خواب پیش از نیمه شب و بهترین زمان بیدار شدن هنگام طلوع خورشید است.
3- · کمبود خواب موجب تیرگی رنگ پوست می‌شود.
4- · کم‌خوابی بیش از حد از بین رفتن رطوبت بدن، اختلال هضم و خشکی مغز را به همراه دارد.
5- · محیط خواب باید آرام و کم نور باشد.
6- · خواب کوتاه قبل از اذان ظهر، قیلوله نام دارد وخوب است، اما خواب عصر بلغم‌زاست  و افراد را خسته‌تر می‌کند.
7- · بیشترین ضرر خواب روز متوجه سرد مزاجان است. 



 


    به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
تلگرام فیش بوک اینستاگرام لینکداین تویتر

    برچسب ها


    دیدگاه شما



ثبت دیدگاه


فروشگاه و تعمیرگاه کولر اتومبل خلیل
فروشگاه اینترنتی چارقد و روسری و پوشاک زنانه
بانک جامع اطلاعات آموزشگاهها و اساتید استان گلستان