مجله سلامت

اخبار و دانستنیهای حوزه سلامت



قهوه، پدیده ای شگرف برای سلامتی و زیبایی پوست و مو

قهوه، پدیده ای شگرف برای سلامتی و زیبایی پوست و مو


تجزیه تغذیه ای قهوه
کالری – قهوه سیاه ( بدون شیر و یا کرم ) دارای کالری پایین است. یک فنجان معمولی قهوه سیاه، فقط شامل حدود 2 کالری است. با این حال، اگر شما شکر و شیر را به قهوه اضافه کنید، شمارش کالری می تواند خیلی بالا برود.
آنتی اکسیدان ها – به گفته محققان در دانشگاه اسکرانتون، قهوه یک منبع از آنتی اکسیدان ها در ایالات متحده است.
خواص قهوه برای سلامتی

1- خواص قهوه برای حافظه و پیشگیری از آلزایمر
قهوه سرشار از کافئین است و به همین دلیل سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند که این امر باعث تقویت هوشیاری ذهنی و دقت می‌شود و برای همین امکان به خاطر سپردن مطالب را راحت‌تر می‌کند. دانشمندان دریافته اند که نوشیدن ۳ تا ۵ فنجان قهوه در روز باعث کاهش ۲۰ درصدی خطر ابتلا به آلزایمر می شود. به عقیده این دانشمندان وجود ترکیبی به نام پولیفنول که ترکیبی آنتی اکسیدان است بیشترین تأثیر را در مقابله با آلزایمر دارد.
با این حال یادتان باشد که روزانه بیش از ۳ تا ۴ فنجان قهوه مصرف نکنید.

2- خواص قهوه برای لاغری و کاهش وزن
یکی از خواص قهوه، تاثیر مصرف قهوه در لاغری و کاهش وزن است. قهوه حاوی منیزیم و پتاسیم می باشد که این مواد معدنی در تنظیم سطح قند خون و در نتیجه کاهش میل به خوردن شیرینی و تنقلات تاثیر مثبتی دارند. به همین دلیل، مصرف قهوه اشتها را کاهش داده و موجب کاهش وزن فرد می شود.

یکی دیگر از خواص قهوه کمک به سوزاندن چربی در بدن است. متخصصان تغذیه بر این عقیده‌اند که کافئین به عنوان عمده ترین ماده‌ تشکیل دهنده قهوه، به کاهش وزن و لاغر شدن فرد کمک می کند. در واقع مقادیر بالای کافئین موجود در قهوه سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث می شود شما در طول روز کالری بیشتری بسوزانید. مصرف قهوه قبل از ورزش نیز سبب می شود به جای گلیکوژن، سلول های چربی به عنوان منبع انرژی استفاده شوند.
3- تاثیر مصرف قهوه در تقویت روحیه و شادی انسان
این شادی تنها به دلیل افزایش میزان کافئین نخواهد بود. سرشار بودن قهوه از آنتی‌اکسیدان‌ها یکی دیگر از دلایلی است که سبب ایجاد این احساس خوب پس از نوشیدن آن می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ موجود در قهوه، بعد از آنتی اکسیدان های موجود در میوه‌ها و سبزیجات، بیشترین جذب را در بدن دارد؛ دستاورد آن سالم ماندن بدن و مبارزه بهتر با بیماری‌ها خواهد بود.

4- خواص قهوه برای ورزشکاران
پژوهش ها حاکی از این است که کافئین بر افزایش کارایی در ورزش تاثیرگذار است. کافئین می تواند عملکرد استقامتی بدن انسان در ورزش هایی مانند دو، شنا و دوچرخه سواری را تقویت کند. همچنین می تواند به بازیابی توان شما پس از انجام تمرینات کمک کند. زمان مطلوب برای مصرف کافئین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیش از شروع ورزش است، البته گاهی افزایش کارایی در همان ۱۵ دقیقه اول آشکار می شود.
تذکر: به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد قهوه به هنگام ورزش باعث کمتر شدن خون رسانی به ماهیچه‌های قلب می‌شود و کارایی ورزشکاران را پایین می‌آورد. پس اگر قصد نوشیدن قهوه قبل از فعالیت ورزشی را دارید، فقط یک فنجان قهوه کافیست و لزومی ندارد زیاده روی کنید. ضمنا نوشیدن قهوه قبل از ورزش برای کسانی که بیماری عروق کرونر دارند یا در ارتفاعات ورزش می‌کنند مناسب نیست.
5-  خواص قهوه در پیشگیری از دیابت
نوشیدن قهوه خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. البته وقتی پای خواص قهوه برای سلامتی انسان به میان می آید، زمان نوشیدن قهوه هم اهمیت زیادی پیدا می کند. تحقیقات صورت گرفته بر روی ۲۹۰۰۰ زن، نشان داد آن دسته از زنانی که قهوه زیادی می‌نوشند ۲۲ درصد کمتر با احتمال ابتلا به دیابت روبه رو می‌شوند. .
 همچنین زنانی که حداقل ۳ فنجان قهوه در روز می نوشیدند در مقایسه با زنانی که هرگز قهوه نمی نوشیدند، ۲۷ درصد کمتر به بیماری دیابت مبتلا شدند. بدین ترتیب می توان گفت که زمان بندی خاص در مصرف قهوه فاکتوری است که رابطه مستقیمی با تاثیر محافظتی آن در پشیگیری از دیابت دارد.
6- تاثیر مصرف قهوه برای سلامت قلب
در صورتی که نوشیدن قهوه عادت روزانه شما شده، ممکن است در طولانی مدت از تاثیرات آن روی سلامت قلب خود شگفت زده شوید. بررسی تازه ای که نتایج آن در نشریه انجمن قلب ایالات متحده منتشر شده نشان می دهد که مصرف متعادل قهوه ممکن است با کاهش میزان مرگ و میر ناشی از انسداد رگ های قلب رابطه مستقیم داشته باشد. .
 
7- خواص قهوه برای کبد
نتایج تحقیق که توسط دانشمندان آمریکایی صورت گرفته نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه به طور منظم می‌تواند خطر ابتلا به یک بیماری خود ایمنی مربوط به کبد به اسم اسکلروزان کولانژیت را کاهش دهد. این بیماری باعث پیشرفت بیماری سیروز، سرطان مجاری صفرایی و نارسایی کلیوی می‌شود.

8- خواص قهوه در پیشگیری از پارکینسون
امروزه تاثیر قهوه بر پارکینسون یک موضوع اثبات شده است و پزشکان استفاده از قهوه را به عنواع یک عامل پیشگیری کننده توصیه می کنند. طبق  مطالعات انجام شده کسانی که روزانه ۳ الی ۴ فنجان قهوه مصرف می کنند ۲۴ تا ۳۲ درصد کمتر دچار بیماری پارکینسون می شوند.این مطالعات که در طول بیش از ۱۸ سال انجام شد نشان داد که بین نوشیدن قهوه و کاهش ابتلا به پارکینسون رابطه خطی وجود دارد.

9- تاثیر مصرف قهوه در پیشگیری از نقرس
دانشمندان دریافته اند که مصرف طولانی مدت قهوه با کاهش خطر بیماری نقرس در مردان و زنان در ارتباط است. این کاهش خطر قابل توجه، در افرادی که بیش از ۴ فنجان قهوه در روز مصرف می کنند، مشاهده شده است. نقرس که با ورم شدید مفاصل و درد شدید همراه است، از گذشته بیماری شایعی در بین مردان بوده، اما اخیرا در میان زنان هم افزایش موارد ابتلا گزارش شده است. .

10- تاثیر نوشیدن قهوه در کاهش وزوز گوش
نتایج یک پژوهش نشان می دهد که مصرف کافئین می تواند باعث کاهش وزوز گوش شود. محققان روی ۶۵ هزار زن داوطلب بررسی هایی آغاز کردند. در طول این بررسی ها خانم ‌های شرکت کننده روزانه ۳ تا ۴ فنجان یعنی معادل ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم کافئین دریافت کردند. محققان مشاهده کردند که وزوز گوش در این خانم ‌ها به میزان ۱۵ درصد کمتر از افرادی شده است که روزانه کمتر از یک فنجان قهوه (معادل ۱۵۰ میلی گرم کافئین) مصرف می کنند. به عقیده محققان کافئین باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شده و به طور مستقیم روی گوش داخلی تأثیر می گذارد.

11- فواید مصرف قهوه در کاهش و رفع خشکی چشم
محققان ژاپنی بر اساس تازه‌ترین تحقیقات خود دریافتند که مصرف منظم قهوه می‌تواند به کاهش علائم خشکی چشم کمک کند. محققان دریافتند مصرف منظم نوشیدنی‌های حاوی کافئین نظیر چای و قهوه و کولا به درمان خشکی چشم کمک می‌کند زیرا این نوشیدنی‌ها قدرت چشم و کانال اشکی برای ترشح اشک را افزایش می‌دهند.
 
12- خواص قهوه در پیشگیری از سرطان
تاثیر نوشیدن قهوه در پیشگیری از سرطان پوست
«ملانوما مالیگننت» خطرناک ترین نوع سرطان پوست  است . محققان بر این باورند که ابتلا به «ملانوما مالیگننت» بسیار خطرناک است و حتی کوچکترین پیشگیری برای ابتلا به این بیماری می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.
نوشیدن یک فنجان قهوه در روز می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مؤثر باشد و این در حالی است که نوشیدن ۴ فنجان قهوه در طول روز می‌تواند بیشترین اثرگذاری را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری داشته باشد. البته نوشیدن بیش از ۴ فنجان قهوه در طول روز می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود بنابراین باید با وجود خواص فراوان قهوه از مصرف بی رویه آن پرهیز نمود.

پیشگیری از سرطان دهان و گلو
بر اساس نتایج یک تحقیق جدید، نوشیدن چهار قهوه در روز خطر ابتلا به سرطان را تا ۳۹ درصد کاهش می دهد. نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی‌های روزمره تاثیرات محافظتی علیه شکل‌گیری تومورهای سرطانی در دهان و گلو دارد.

فواید مصرف قهوه در جلوگیری از سرطان کبد
در سال ۲۰۱۵، محققان ۳۴ پژوهش در زمینه سرطان کبد را بررسی مجدد نموده و اعلام کردند مصرف قهوه برای مقابله با سرطان کبد مفید است. به عقیده این محققان مصرف هر فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به سرطان کبد را به میزان ۱۴ درصد کاهش می دهد. این خاصیت قهوه را ناشی از وجود ترکیباتی است که اثرات سموم و به‌ ویژه آفلاتوکسین موجود در مواد غذایی که در ابتلا به این سرطان نقش مهمی دارد را کاهش می ‌دهند.

تاثیر مصرف قهوه در پیشگیری از سرطان پروستات
قهوه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند، به همین دلیل از بروز سرطان پیشگیری می‌کند. یک پژوهش آمریکایی که در سال ۲۰۰۹ به چاپ رسید نیز مشخص کرده است مردانی که روزانه حداقل ۶ فنجان قهوه نوشیده‌اند، ۱۰ درصد کمتر در معرض پیشرفت سرطان پروستات بوده‌اند. .

خواص قهوه در پیشگیری از ابتلا به سرطان تخمدان
بنابر گفته محققان به نظر می ‌رسد که کافئین شانس ایجاد سرطان تخمدان در زنان را کاهش می‌ دهد.  اثر کافئین در زنانی که از قرص های جلوگیری از بارداری و یا داروهای هورمونی پس از یائسگی استفاده نمی‌ کنند بیشتر است.

13- خواص قهوه برای مو 
رنگ کردن موها با قهوه
اگر می خواهید موهایتان را بدون استفاده از مواد شیمیایی و رنگ موها تیره تر کنند، بهترین گزینه استفاده از قهوه است. مهم ترین مزیت استفاده از قهوه برای بهبود رنگ مو این است که می‌توانید از قهوه ترک با رنگ های روشن، مدیوم و تیره استفاده نمایید و به سلیقه خود میزان تیرگی رنگ موهایتان را تعیین کنید. برای رنگ کردن موها با استفاده از قهوه از دو روش می توانید استفاده کنید:
به شامپو مصرفی خود ۲ قاشق مربا خوری پودر قهوه ترک با رنگ مورد نظرتان اضافه نمایید و به صورت مستمر از آن استفاده کنید.
یک لیوان قهوه بسیار غلیظ (قهوه اسپرسو بسیار مناسب است) تهیه کنید سپس بگذارید که کاملا سرد شود، حال موهای سر را به آن آغشته کرده و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه موها را بشویید. با این کار از تیرگی و درخشندگی موهایتان شگفت زده خواهید شد.

14- خواص قهوه برای پوست 

۹ اسکراب و ماسک قهوه
قهوه از تیرگی دور چشم جلوگیری می کند
وقتی به دلیل کار زیاد یا رفتن به میهمانی نتوانسته باشید به میزان کافی بخوابید، صبح روز بعد برای هوشیار شدن یک راست به سراغ یک فنجان قهوه خواهید رفت. قهوه علاوه بر نیرو بخشیدن به شما، از تیرگی اطراف چشمان به دلیل کم خوابی جلوگیری می‌کند. قهوه با داشتن ویتامین K، حجم رگ های خونی در پوست زیر چشمان را کاهش داده و به رفع پف زیر چشم نیز کمک می‌کند. پس با نوشیدن یک فنجان قهوه علاوه بر نیرو گرفتن برای شروع یک روز عالی، زیباتر و شاداب‌تر نیز به نظر خواهید رسید.
ماسک قهوه برای لایه برداری پوست 
روش اول
قهوه کوبیده شده همراه با مواد دیگری که در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شوند، مانند ماست، لایه‌برداری شگفت‌انگیز برای پوست شماست. لایه‌برداری پوست با قهوه باعث برداشته شدن سلول‌های مرده از سطح پوست شما شده و پوست را لطیف می‌کند. لایه برداری از پوست به کمک قهوه پوست شما را محکم‌تر و مقاوم‌تر، درخشان‌تر و روشن‌تر از قبل می‌کند. همچنین می‌توانید برای بهره بردن از این خواص شگفت‌انگیز قهوه، از محصولات بهداشتی پوستی استفاده کنید که در ترکیبات آن‌ها از قهوه استفاده شده است.

اسکراب قهوه برای درمان سلولیت
سلولیت به ناهمواری های سطح بدن در قسمت هایی مانند کشاله های ران، شکم و باسن اطلاق می شود. سلولیت بیشتر در میان دختران نوجوان و زنان میانسال رایج است البته ذکر این نکته ضروری است که سلولیت یک بیماری محسوب نمی‌شود اما در بدن ظاهری نازیبا ایجاد می‌کند.
 
در این قسمت می خواهیم شما را با دستور ساخت و طرز تهیه اسکراب قهوه برای درمان سلولیت آشنا کنیم، اسکرابی که شما را از شر توده های چربی خلاص می کند.
مواد لازم برای تهیه اسکراب قهوه:
  • ۱۰۰ گرم پودر قهوه درشت آسیاب شده
  • ۶ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • ۳ قاشق غذاخوری نمک دریا یا شکر

طرز تهیه اسکراب قهوه: ابتدا پودر قهوه را درون یک ظرف ریخته سپس سه قاشق نمک دریا را به آن اضافه می‌کنیم. اگر روغن نارگیلتان به صورت جامد است ابتدا آن را در مایکروویو و یا به وسیله گرمای غیر مستقیم مایع کنید سپس ۶ قاشق غذا خوری از آن را به مخلوط نمک و قهوه اضافه کنید .حال با یک قاشق محتویات اسکراب را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. اسکراب حاصل شده را درون یک ظرف شیشه ای درب دار بریزید. سعی کنید از ظروفی استفاده کنید که رطوبت و گرد و غبار وارد آن نشود.
نحوه استفاده: قبل از استفاده از اسکراب برای افزایش جریان خون در بدن می‌توانید با یک برس آرام نواحی سلولیت را به صورت دورانی ماساژ دهید. سپس درون حمام اسکرابی که تهیه کردید را بر روی نواحی سلولیت به آرامی قرار دهید و به صورت دورانی ماساژ دهید. برای رسیدن به بهترین نتیجه در هر بار رفتن به حمام از اسکراب استفاده کنید.

اسکراب قهوه برای نرمی و لطافت پوست
مواد لازم:
  • ۴ قاشق قهوه
  • ۲ قاشق شکر قهوه ای
  • ۶ قاشق روغن زیتون یا روغن نارگیل مایع
  • یک قاشق عسل
طرز تهیه اسکراب قهوه برای نرمی پوست: تمام مواد را با هم ترکیب کنید. پوست مرطوب خود را با این اسکراب با حالت دایره وار برای چند دقیقه ماساژ دهید. به مناطق سلولیت و جاهایی که پوست خشک دارد توجه زیادی کنید، سپس پوست خود را با آب بشویید. پوست شما بسیار نرم، مرطوب و صاف خواهد شد. کافئین موجود در این اسکراب می تواند در کاهش سلولیت و نرم شدن پوست بسیار مفید باشد، شکر به عنوان یک لایه بردار ملایم، عسل پوست را تغذیه و روغن به هیدراته شدن کمک خواهد کرد و خاصیت مرطوب کنندگی دارد.
اسکراب قهوه – اسکراب پوست و بدن با قهوه

اسکراب بدن قهوه
مواد لازم:
  • ۴ قاشق قهوه
  • ۵ قاشق روغن زیتون
طرز تهیه اسکراب بدن قهوه: با مخلوط کردن ۴ قاشق قهوه با ۵ قاشق روغن زیتون اسکراب قهوه و روغن زیتون به دست می آید. پوست خود را با این اسکراب برای چند دقیقه در حمام ماساژ دهید، بخش هایی از پوست که سلولیت دارد را بیشتر ماساژ دهید، سپس اسکراب را با آب بشویید و تمیز کنید. وقتی که پوست خود را با اسکراب قهوه ماساژ می دهید، به گردش خون کمک نموده و در نتیجه پوست مرطوب می شود. در صورت استفاده منظم از اسکراب بدن قهوه، پوست شما لطیف شده و زیری پوست از بین می رود.

اسکراب قهوه برای پوست صورت

مواد لازم برای تهیه اسکراب قهوه:
  • یک قاشق غذاخوری بلغور جو دو سر
  • یک قاشق غذاخوری قهوه
  • یک قاشق غذاخوری ماست یا کرم
طرز تهیه و روش استفاده: مخلوط ۱ قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر با آب گرم ۱۰-۵ دقیقه صبر کرده تا جو خوب نرم شود، . پس از آن، ۱ قاشق غذاخوری قهوه را بریزید. اگر پوست شما خشک است، ۱ قاشق غذاخوری از کرم ساده را اضافه کرده، و اگر پوست تان چرب یا نرمال است، ۱ قاشق غذاخوری ماست ساده اضافه کنید. به آرامی صورت خود را با این اسکراب برای چند دقیقه ماساژ داده، سپس با آب ولرم بشویید. پوست شما نرم و سالم و درخشان خواهد شد.
هشدار
توصیه می شود خانم های باردار به خصوص در ماه های اول بارداری از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه اجتناب نمایند و در صورت تمایل به مصرف، حتما با پزشک خود مشورت کنند.
پایان
برای اینکه بتوانیم جمع بندی از خواص قهوه داشته باشیم یادآوری چند خاصیت مطرح شده در این مقاله ضروری است. نوشیدن قهوه از دیابت و سرطان پیشگیری می کند، باعث تقویت و بهبود سلامت قلب می شود. موجب افزایش تمرکز ذهنی می شود، به کاهش وزن کمک می کند، از خطر ابتلا به نقرس و بیماری های کبدی را کاهش می دهد. در دیگر خواص قهوه می توان به استفاده از قهوه به عنوان رنگ موی طبیعی برای تیره نمودن موها اشاره کرد. به علاوه کاربردهای فراوانی برای قهوه در بهبود سلامت پوست عنوان شده است که در بخش سوم مقاله به خواص قهوه برای پوست و انواع اسکراب ها و ماسک های قهوه پرداخته ایم.

مصارف دیگر قهوه:
۱- برای درمان شوره سر قهوه، روناس، دانه‎های خشخاش، نخودخام از هر کدام ۱۰ گرم آرد نموده با زرده تخم‎مرغ مخلوط کرده روی سر به مدت چند ساعت بگذارید سپس بشویید.
۲- کسانی که روماتیسم دارند ۱۰ گرم قهوه سبز را به مدت ۱۲ ساعت در آب خیس کنند سپس میل کنند.
۳- ضماد آن با عسل برای ترمیم عضو از جا در رفته مفید می‎باشد.
۴- برای رفع درد چشم بر اثر سرمازدگی قهوه را بجوشانید سپس چشم را بخور دهید آن گاه آب آن را بنوشید.
۵- خوردن دانه‎های خام و نارس قهوه برای رفع میگرن نافع میباشد.

مضرات قهوه:
مصرف زیاد قهوه باعث سقط جنین و عفونت ادراری خانم‎های باردار می‎شود.
کسانی که نقرس دارند سعی کنند قهوه نخورند.
مصرف زیاد قهوه باعث ریزش مو می‎شود.
کسانی که کلیه‎های ضعیف دارند از مصرف قهوه خودداری کنند.
مصرف قهوه باعث سفیدشدن مو می‎شود.
کسانی که مشکلات قاعدگی دارند کمتر قهوه بخورند.
کسانی که جوش صورت یا جوش آکنه دارند از خوردن قهوه خودداری کنند.
افرادی که سنگ کلیه دارند از خوردن قهوه خودداری کنند.
بیمارانی که امراض عفونی دارند در دوران نقاهت از مصرف قهوه خودداری کنند.
زیاده روی در مصرف قهوه باعث وسواس و مالیخولیا می‎شود.
کسانی که واریس دارند قهوه کم بخورند.
کسانی که دردهای مفصلی دارند قهوه برای آن‎ها زیان‎آور است.
قهوه زیاد بو داده شهوت را کم می‎کند.
کسانی که ورم پروستات دارند قهوه خیلی کم مصرف کنند.
کسانی که سکته قلبی یا مغزی کرده‎اند سعی کنند قهوه را خیلی کم یا اصلاً نخورند.
کسانی که اسهال مزمن دارند از خوردن قهوه خودداری کنند.
کسانی که پوکی استخوان دارند قهوه کم مصرف کنند.
کسانی که ورم شرائین دارند (شبیه روماتیسم) قهوه ننوشند.
قهوه فشار خون را بالا می برد و آنهائیکه فشار خونشان بالاست باید از نوشیدن قهوه خورددی کنند
باعث تحریک و ضعیف شدن قلب می شود. تجربه ثابت کرده است کسانیکه قهوه می نوشند احتمال بیماری قلبی در آنها سه برابر کسانی است که قهوه نمی خورند .
کلسترول خون را افزایش می دهد .
مصرف قهوه در شیردهی نیز توصیه نمیشود.
قهوه بیخوابی می آورد
ممکن است باعث حرکات غیر ارادی عضلانی شود
ایجاد ناراحتی های روده ای و معده ای می کند
لرزش و رعشه می آورد
سوء هاضمه می آورد
دربرخی مصرف زیاد تولید اسهال می کند
باعث تضعیف قوای جنسی می شود .

تذکر مهم: 
 هیچ‎گاه قهوه‎ای که دوبار جوشیده شده است نخورید.
 

 


    به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
تلگرام فیش بوک اینستاگرام لینکداین تویتر

    برچسب ها


    دیدگاه شما


DfhNzKrlYUPJgsH      

urzWgbIskYiUm



KIFUljaGPQCYmASO      

MnGPxFISNZHoOwA



KIFUljaGPQCYmASO      

MnGPxFISNZHoOwA



KIFUljaGPQCYmASO      

MnGPxFISNZHoOwA



TvRNXxrpUl      

KmVIbTGNxesJ



TvRNXxrpUl      

KmVIbTGNxesJ



TvRNXxrpUl      

KmVIbTGNxesJ



KRTdZpsPkoD      

fplEOcGHJTQVq



KRTdZpsPkoD      

fplEOcGHJTQVq



KRTdZpsPkoD      

fplEOcGHJTQVq



QnbfZaNEyMkorWVC      

GrhyKkBTZLRwD



QnbfZaNEyMkorWVC      

GrhyKkBTZLRwD



QnbfZaNEyMkorWVC      

GrhyKkBTZLRwD



ZniTqWvflMSjQo      

wDlifkuR



EWgQIKvGRYzCos      

uJGoYdIR



ZniTqWvflMSjQo      

wDlifkuR



TJotpliV      

NymEKFdMakwr



mWHkJYEutFfj      

EcozrxRJCOUk



TJotpliV      

NymEKFdMakwr



jnMDyzIg      

MhibUNscnSHuK



DPUxLmBta      

zIMVgRbmEu



jnMDyzIg      

MhibUNscnSHuK



fCDuibzpsh      

HGLwladtJZso



tiFPfRSQml      

nfrKxaedhuk



fCDuibzpsh      

HGLwladtJZso



ZAP      




ZAP      




ZAP      




ZAP      





ثبت دیدگاه


فروشگاه و تعمیرگاه کولر اتومبل خلیل
فروشگاه اینترنتی چارقد و روسری و پوشاک زنانه