مجله سلامت

اخبار و دانستنیهای حوزه سلامت



رعایت نکات ایمنی، امری ضروری در خانه تکانی

رعایت نکات ایمنی، امری ضروری در خانه تکانی

به رسم دیرینه ی ایرانیان، همه ساله از روزهای میانی و گاه ابتدایی اسفندماه، خانواده ها و به ویژه زنان ایرانی به خانه تکانی می پردازند.
 
با اندکی دقت در چهره ی شهر، می توان به آسانی دریافت که این روزها، خانه تکانی ها آغاز شده است، فرش های آویخته بر بام ها، پنجره هایی که پرده ندارند و اگر پا به درون خانه ها بگذاریم، شاهد تمیزکردن دیوارها، آشپزخانه ها خواهیم بود.
 
این استقبال از نو شدن و تازگی، باعث ایجاد روحیه ای شاداب و با طراوات در همه ی شهروندان می شود، اما آنچه نباید از نظر دور داشت این است که گاهی در اثر عدم رعایت نکات ایمنی و سلامت، خانه تکانی منجر به بروز حوادثی می شود که سلامت افراد را مورد مخاطره قرار می دهد.
 
زنانی که تا روزها بعد از آغاز سال نو از بیماری های ریه، حنجره و تنفسی، گردن درد، مسمومیت های داخلی ناشی از استفاده ی مواد اسیدی و کمر درد گلایه های بی امان دارند.
 
 جلوگیری از رخداد چنین عواقبی بعد از خانه تکانی :
با رعایت و در نظر داشتن نکات بسیار ساده و ابتدایی می توان ایمنی و سلامت بدن را حفظ نمود تا بدون آن که به سلامتی فرد خدشه ای وارد آید، بتواند به امور مورد نظر خود رسیدگی کند.


در کنار توجه به نظافت و آراستگی منزل در آستانه سال نو، اگر خانه‌تکانی با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی همراه نباشد، ممکن است تبدیل به مشکلات زیادی مانند کتف‌درد، گردن‌درد، کمردرد، مسمومیت، سوزش و خارش پوست دست همراه گردد.
 خانه تکانی و انجام کارهای منزل مشارکت تمامی اعضای خانواده را می طلبد تا هم مادر خانواده خسته و آزرده نشوند و هم با انجام کارها به طور گروهی، شادمانی و صمیمیت بیشتری در بین افراد ایجاد شود.
همچنین لازم نیست نظافت خانه را به کاری سخت و طاقت فرسا تبدیل کنیم چون اگر خانه تکانی شب عید را بر خلاف نام آن از چند هفته قبل از عید شروع کنیم می توانیم به راحتی کارها را سر و سامان دهیم.
درنهایت با رعایت برخی نکات ساده می توان یک خانه تکانی ایمن داشت و مجبور نشد سال نو را با دردها و انواع بیماریها شروع کرد.
مهمترین حوادثی که ممکن است هنگام خانه تکانی رخ دهند عبارتند از : 1_کمردرد و ناراحتیهای عضلانی و اسکلتی 2- مسمومیت با مواد شیمیایی ومشکلات تنفسی 3_سقوط از نردبان و چهارپایه
 
کمردرد بزرگ ترین آسیب خانه تکانی!
حمل بار سنگين و جا بجا نمودن اجسام از جمله عوامل بروز کمر درد مي باشد و لازم است افراد به اين مسئله توجه داشته باشند که با در نظر داشتن توانمندي خود اقدام به بلند کردن بار و جابجائي آن نموده در غير اين صورت ترجيحا جهت این کار از نيروي کمکي استفاده نمایند و در مورد حمل بار نسبتا سبک نیز هنگام  بلند کردن بار از نيروي پا استفاده شود  يعني بحالت نيم خيز بار را بلند کرده و کمر را صاف نگاه دارند
بدون شک کمردرد بزرگ ترین آسیب و مشکلی است که زنان خانه دار به هنگام خانه تکانی با آن مواجه می شوند. جابه جا و بلند کردن اجسام سنگین بدون رعایت اصول صحیح، مهم ترین عامل ایجادکننده کمردرد است. برای پیش گیری از ابتلا به کمردرد بهتر است هنگام برداشتن اجسام از روی زمین یا جابه جا کردن آن ها، پشت خود را صاف نگاه داریم، زانوها را خم و برای تحمل وزن جسم به عضلات پای خود تکیه کنیم. این کار باعث می شود فشار ناشی از بار سنگین به جای کمر به مفصل ران منتقل شود و از گرفتگی عضلات و دردهای ناگهانی به ویژه در عضلات کمر جلوگیری شود. چنان چه جسم سنگینی را از زمین بلند کرده اید، برای چرخش به جهتی خاص به هیچ وجه نباید بالاتنه را از محل کمر به آن سمت بچرخانید بلکه باید تمام بدن را از محل پاها به آن سمت برگردانید.  اشیای سنگین را نباید به سرعت و با یک حرکت سریع و ناگهانی از روی زمین برداشت. هرگز نباید در حالی که جسمی را توسط یک دست بلند کرده اید، برای برداشتن جسم دیگری تلاش کنید. اگر تمایل دارید هر 2جسم را با هم حمل کنید، ابتدا باید باری را که در دست دارید، روی زمین بگذارید و سپس هر 2 جسم را به طور هم زمان و با هم بلند کنید.
 






درد مچ دست شایع ترین مشکل فیزیکی زنان خانه دار

درد مچ دست، به عنوان شایع ترین مشکل فیزیکی زنان خانه دار است، که در اثر چرخش مچ دست ايجاد مي شود، که مهم ترین علت آن شست و شوی زیاد می باشد و در روزهای آخر سال که خانم ها می خواهند بیشترین کار را،در کمترین زمان ممکن انجام دهند، این علائم بیشتر دیده می شود که با علایم گزگز کردن یا بی حس شدن انگشتان دست در نیمه های شب بروز می کند و در صورت بروز این مشکل باید به پزشک مراجعه کرد و از درمان های دارویی و فیزیوتراپی بهره گرفت. برای پیش گیری از بروز این مشکل باید سعی کرد ضمن اختصاص روزهای بیشتر به خانه تکانی ،تقسیم بندی نظافت خانه برای روزهای متعدد، کاهش فعالیت های شدید بدنی،زمانی هم به استراحت و نرمش دست ها اختصاص داده شود.خانمها بخصوص بايد از انجام فعاليت هاي که مستلزم  چرخاندن مچ دست است اجتناب کرده وبه جاي آن از حرکات رفت وبرگشت دست استفاده نمايند.
 
مشکلات تنفسی
:
یکی از اتفاقات رایج سنت دیرین خانه تکانی در ایام پایانی سال که گاهی اوقات با حوادث ناگوار همراه می شود، مسمومیتهای ناشی از استفاده همزمان شوینده های اسیدی در محیطهای دربسته است. که میتوان به استفاده جوهرنمک ، سفید کننده ها در نظافت محیطهای دربسته و کوچک مثل حمام و سرویسهای بهداشتی اشاره کرد.  این کار منجر به آزاد شدن گازهایی مثل اسیدکلرامین در فضا شده که استنشاق آن باعث تحریک بافت تنفسی مانند ریه ها و حنجره و...می شود. استنشاق این گازها باعث التهابات ریوی شده و گاهی اوقات در افرادی که سابقه آسم و تنگی نفس دارند، می تواند منجر به خطر مرگ شود. مهترین عامل بروز آسیب های تنفسی بکارگیری موادشوینده و جرم گیرها در غلظت بالا و نیز استفاده از آب داغ درحین شستشو می باشد،که تبخیر این مواد را افزایش می دهد.
استفاده مداوم از مواد شوینده و پاک کننده ها از جمله جرم گیرها و مواد سفید کننده، سوزش دائم چشم، آلرژی و حتی احتمال بروز سرطان را در زنان خانه دار افزایش می دهد. استفاده از ماسک به هنگام مصرف شوینده های شیمیایی، وجود هواکش، باز گذاشتن پنجره ها ونیز خارج شدن از محل (حمام یا سرویس بهداشتی) بعداز ریختن موادشوینده به مدت 10-20 دقیقه و مراجعه مجدد جهت شستشو می تواند تا حد زیادی از بروز این عوارض  جلوگیری کند.
چون بیشتر مواد شوینده از PH استاندارد برخوردار نیستند و باعث تحریکات پوستی می شوند باید هنگام استفاده از این مواد از دستکش استفاده کرد. افرادی که پوست حساس دارند، باید ابتدا یک دستکش نخی و سپس روی آن یک دستکش لاستیکی به دست کنند. و همچنین باید توجه داشت هنگام خرید مواد پاک کننده مثل جوهر نمک و سفید کننده و... به منظور تنظیف سرویسهای بهداشتی و سایر وسایل حتما برگه اطلاعات شیمیایی (برچسب مواد شیمیایی)را دارا باشد، و از مواد شیمیایی فاقد مجوز و ارزان قیمت فله ای استفاده نشود.
عوامل حساسیت‌زا در منازل
وجود حشره های ریز میکروسکوپی به نام هیره یا مایت که در گرد و غبار داخل فرش، مبلمان، پرده‌ها، قفسه‌های کتاب و انبارهای خانگی پیدا می‌شود، عامل عمده حساسیت‌زا بودن گرد و غبار خانگی به‌شمار می‌رود. ذرات مربوط به این حشره در هوا معلق شده وارد چشم، دهان، بینی و راه تنفسی شده و منجر به بروز علائم عطسه، آب ریزش بینی، سرفه یا گاهی تنگی نفس و حمله آسم در فرد حساس به هیره می‌شود. - ازدیگر ذرات موجود درگرد و غبار منازل،‌ ذرات مربوط به پوسته حشرات خانگی مانند انواع سوسک‌ها، پشه و مگس بوده که آنها نیز در بروز علائم آلرژیک نقش به‌سزایی دارند.
استفاده از نردبان و چهار پایه باید برای نظافت پنجره ها و سقف ها از نردبان های استاندارد و 2طرفه و چهارپایه هایی که سطح اتکای مطمئنی دارد استفاده کرد و از بالا رفتن روی نرده یا قرنیز خودداری کرد بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان حوادث و‌ ‌سقوط‌ ‌از ارتفاع در این ایام‌ ‌افزایش می‌یابد‌. - در هنگام استفاده از نردبان و چارپایه ابتدا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.  چنانچه دچار ضعف و سرگیجه هستید از نردبان و یا چارپایه استفاده نکنید.  از نردبانهای ایمن دو طرفه که توسط زنجیر یا طناب به هم وصل شده اند استفاده کنید.  چنانچه از نردبان یک طرفه استفاده می کنید شیب مطمئن به نردبان بدهید و انتهای نردبان را با کفشکهای لاستیکی ثابت کنید.(فاصله یک چهارم طول نردبان از پای دیوار تا پایه نردبان شیب مطمئن است). از قرار دادن شی یا هر چیز دیگر به منظور افزودن ارتفاع به نردبان یا قرار دادن آن روی چارپایه خودداری کنید. - هنگام بالا رفتن از نردبان از هر دو دست استفاده کنید . استفاده از یک دست و همراه داشتن وسیله ای دیگر مانند سطل یا ... خطر ناک است و احتمال سقوط زیاد می شود. - استفاده از نردبان و چارپایه برای انجام کار طولانی در ارتفاع، مناسب نیست و باید از سکوی کار استفاده شود.

 
 

شایع ترین مشکل موجود در این زمینه : آسیب های تنفسی و به ویژه آسیب به حنجره، به دلیل استفاده بی رویه و عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از مواد سفیدکننده و پاک کننده های شیمیایی در اسفند ماه شایع تر از همیشه است و بدترین شیوه استفاده از مواد پاک کننده و شوینده این است که با آب گرم مخلوط شوند و یا از آنها در محیط های بسته ای که بخار آب در آن موجود است، استفاده شود.
 
استفاده از مواد شوینده و پاک کننده ای دانست که آسیب کمتری در قیاس با انواع دیگر آن به سلامتی فرد وارد می کنند و افزود: به طور مثال استفاده از پودرهای شوینده که آنزیم هم دارد، بسیار امن تر از استفاده از موادی است که دارای بخار هستند و تنها در مواردی می توان از مواد شوینده ی شیمیایی که بخار می کنند استفاده کرد که جریان سریع هوا، به پراکندگی بخارات کمک می کنند.

 
در صورتی که اختلالی در حین مصرف این مواد به وجود آمد، بهترین اقدام حضور در معرض جریان هوا خواهد بود، زیرا استنشاق هوای تازه به تنفس بهتر انسان کمک شایان ذکری می کند. خوردن شیر نیز، یکی دیگر از توصیه های متخصصان است، زیرا مواد شوینده و سفید کننده ها، در کنار آسیب رسانی به ریه، مسمومیت های داخلی در بدن انسان را نیز در پی خواهند داشت.
 
استفاده از ماسک و دستکش را در هنگام استفاده از مواد اسیدی، ضروری دانست و افزود: یکی دیگر ازخطرات نظافت نوروزی، که در بیمارستان ها شاهد آن هستیم، برق گرفتگی در اثرشست وشوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی کلید برق و دیگر لوازمی است که زنان بی توجه به خطران جدی آن بی اسنکه وسیله برقی را از برق جدا کنند، مشغول تمیز کردن آن می شوند.
 
در هنگام استفاده از شوینده های شیمیایی و اسیدی پاک کننده، جرم گیر و سپیدکننده، استفاده از ماسک امری ضروری به شمار می آید، اما وجود هواکش و بازکردن پنجره ها و قرار داشتن مداوم در معرض جریان هوای آزاد، در این خصوص، می تواند تا حد زیادی از بروز آلرژی ها و عوارض تنفسی در افراد جلوگیری کند .



نکته قابل توجه بعد:
استفاده از چهار پايه ايمن و نردبانهاي ايمن و دو طرفه و استاندارد مانع از سقوط افراد مي شود.
 هنگام بالا رفتن از نردبان دستها بايد آزاد باشد واجسام سنگين حمل نشود و چناچه احساس ضعف ويا سرگيجه داريد به هيچ عنوان از نردبان بالا نرويد.
 از کارهايي که در تخصصتان نيست خصوصا مشکلات بوجود آمده جهت وسایل الکتريکي در منزل جدا خودداری نموده و در صورت بروز مشکل با مراکز مجاز تماس بگيرند.
رعایت نکات ایمنی در هنگام نظافت یا خانه تکانی از ضروریات حفظ سلامت و تندرستی افراد بوده و با رعایت این نکات می توان از عواقب و حوادث ناگوار و بیماریهای مرتبط پیشگیری نمود.


 


    به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
تلگرام فیش بوک اینستاگرام لینکداین تویتر

    برچسب ها


    دیدگاه شما


Grvpoise      

[url=https://kloviagrli.com/]how much viagra can you take[/url] [url=https://vigedon.com/]viagra pranks[/url] [url=https://llecialisjaw.com/]cialis alternative over the counter[/url] [url=https://jwcialislrt.com/]otc cialis[/url] [url=https://jecialisbn.com/]cialis generic name[/url]



Grvpoise      

[url=https://kloviagrli.com/]how much viagra can you take[/url] [url=https://vigedon.com/]viagra pranks[/url] [url=https://llecialisjaw.com/]cialis alternative over the counter[/url] [url=https://jwcialislrt.com/]otc cialis[/url] [url=https://jecialisbn.com/]cialis generic name[/url]



Brfgdush      

[url=https://ljcialishe.com/]mixing cialis and viagra[/url] [url=https://cialisvja.com/]viagra vs cialis reddit[/url] [url=https://viagraonlinejc.com/]viagra single packs price[/url] [url=https://viagratx.com/]viagra india[/url] [url=https://buycialisxz.com/]how fast does cialis work[/url]



Brfgdush      

[url=https://ljcialishe.com/]mixing cialis and viagra[/url] [url=https://cialisvja.com/]viagra vs cialis reddit[/url] [url=https://viagraonlinejc.com/]viagra single packs price[/url] [url=https://viagratx.com/]viagra india[/url] [url=https://buycialisxz.com/]how fast does cialis work[/url]




ثبت دیدگاه


فروشگاه و تعمیرگاه کولر اتومبل خلیل
فروشگاه اینترنتی چارقد و روسری و پوشاک زنانه