مجله سلامت

اخبار و دانستنیهای حوزه سلامت



آشپزخانه تکانی!!!

آشپزخانه تکانی!!!

آشپزخانه های کوچک می توانند برای خانم خانه بسیار دردسرساز باشند. از آن جایی که آشپزخانه یکی از نقاط کلیدی خانه است و اعضای خانواده بخصوص خانم ها زمان زیادی را در آن می گذرانند، طراحی مناسب آن می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.
به طور کلی در طراحی محیط داخلی آشپزخانه باید یخچال، اجاق گاز و سینک ظرفشویی از نظر موقعیت در سه رأس یک مثلث فرضی قرار گیرند زیرا معمولاً موادغذایی این چرخه را در آشپزخانه طی می کنند. البته در آشپزخانه های کوچک معمولاً این مدل رعایت نمی شود و اجاق گاز و یخچال و سینک ظرفشویی در یک راستا قرار دارند. این نوع چیدمان نه تنها بد نیست بلکه بر سرعت کار در زمان آشپزی می افزاید زیرا در هر لحظه همه چیز در دسترس قرار دارد.
برای بزرگتر نشان دادن فضای آشپزخانه روش های بسیار زیادی وجود دارد. اولین قدم آن است که تمام وسایلی که کمتر به سراغ آنها می روید را از دسترس خارج کنید. اگر از آبمیوه گیری، پلوپز یا بعضی از ظروف به ندرت استفاده می کنید آنها را در مکانی خارج از آشپزخانه، یا در طبقه هایی که در ارتفاع زیاد در آشپزخانه قرار دارند بگذارید.
اگر در آشپزخانه میز و صندلی می گذارید بهتر است از مدل های تاشو و کم حجم استفاده کنید. بهتر است جنس آنها از شیشه یا پلاستیک شفاف باشد زیرا آنها نور را از خود عبور می دهند و در نتیجه فضا چندان کوچک به نظر نخواهد آمد. به همین دلیل استفاده از کابینت هایی با در شیشه ای توصیه می شود، البته به شرط اینکه نخواهید کابینت ها را بیش از حد شلوغ و در هم و بر هم کنید.
رنگ سفید یا زرد ملایم برای دیوارهای آشپزخانه بسیار مناسب می باشد. البته بهتر است برای خارج کردن فضای آشپزخانه از حالت یکنواختی از کابینت ها یا وسایلی استفاده کنید که رنگ گرمتری دارند.
فضای آشپزخانه باید نوردهی مناسبی داشته باشد. این کار نه تنها موجب بزرگتر نشان دادن فضا می شود بلکه کار کردن در آشپزخانه و تمیز کردن آن نیز بسیار آسان تر خواهد شد. یک روش مناسب برای نوردهی آشپزخانه استفاده از لامپ های هالوژن کوچکی است که زیر کابینت ها نصب شده اند.
آشپزخانه مکانی است که اعضای خانواده در آن رفت و آمد زیادی دارند. حال اگر فضا کوچک باشد، این رفت و آمدها برای کسی که مشغول آشپزی است ناخوشایند خواهد بود. بنابراین بهتر است یخچال و سایر ظروفی که ممکن است دیگران به آن نیاز پیدا کنند را در مکانی بگذارید که رفت و آمدها برای شما مزاحمتی ایجاد نکنند.
جا دادن ظروف مختلف در آشپزخانه نیز معضل بزرگی است! اگر فضای داخل کابینت ها کافی نیست می توانید طبقه هایی روی دیوار آشپزخانه نصب کنید. به یاد داشته باشید که باید از تمام فضای موجود بیشترین استفاده را ببرید. وسایلی که بیشتر مورد نیازتان است مانند ماهی تابه و کفگیر را می توانید به دیوار آویزان کنید.


خانه تکانی مراحل مختلف دارد و هر بخش از خانه جزو یکی از مراحل آن است و به جرات خانه تکانی آشپزخانه سخت ترین مرحله از خانه تکانی است اما نگران نباشید با برنامه ریزی و نظم کاری به راحتی از این مرحله هم عبور خواهید کرد.
 در قدم اول مثل خانه تکانی اتاق گرد و خاک را از سقف تمیز کنید و سپس ادامه ی تمیز کردن در آشپزخانه را انجام دهید.
 
اول از همه به سراغ یخچال و فریزر بروید. به طبقات یخچال سازمان بدهید و موادغذایی بی مصرف و تاریخ گذشته را دور بریزید.
حالا باید یک پلاستیک زباله و یا یک سطل زباله برداشته و به هر بخش از آشپزخانه که می رسید اضافه ها و دورریختنی ها را در ان بریزید و تا انتهای خانه تکانی آشپزخانه آن را با خود بچرخانید و با این روش از به هم ریخته شدن کف آشپزخانه و تلمبار شدن دورریختنی ها روی کابینت ها که کار را برایتان سخت می کنند دور شوید.
اگر طبقات یخچال با لکه های موادغذایی چسبناک شده اند محتویات یخچال را بیرون ریخته و آنها را بشویید و سپس وسایل داخل یخچال را تمیز کرده و با نظم بچینید.
برای تمیز کردن فریزر باید از یک دستمال نیمه خیس استفاده کنید چون سرمای فریزر کمی در تمیز کردن اختلا ایجاد می کند.
به مواد غذایی داخل فریز نظم دهید و تا حد ممکن مواد غذایی گوشتی را در کشویی جدا از سبزیجات و.. قرار دهید.
 
تمیز کردن کابینت ها  در خانه تکانی:
اگر سری به داخل کابینت ها بزنید حتما ظروفی داخل آنها هست که به دلیل کمبود وقت و یا .. تمیز شسته نشده اند و نیاز به بازشویی دارند. انها را جدا کرده و داخل سینک بریزید و بعد از شستشو به درستی و باز هم با نظم سر جای خود بچینید.
 
 
بسته های مقوایی و پلاستیکی مواد غذایی را دور بیاندازید. آن ها زیبا نیستند و فضایی اضافه  اشغال می کنند، غذا را تازه و سالم نگه نمی دارند. در عوض از بطری های شیشه ای برای نگه داری مواد غذایی خشک استفاده کنید. 
به حبوبات داخل کابینت ها سری بزنید. شیشه های خالی حبوبات را پر کنید و بی مصرف ها را از داخل کابینت خارج کنید تا جاگیر نباشند.
کابینت و یا کشویی را که داروهایتان را نگهداری می کنید به دقت خانه تکانی کنید. کمی وقت بگذارید و آنجا را تا حد ممکن خلوت کنید.
 
 
 
برای تمیز کردن انواع کابینت ها به این نکات دقت کنید:
پاک کردن لک ، اثرات دست ، جوهر و ماژیک هرگز از موادی چون وایتکس ، آستون ؛ الکل صنعتی ، مستقیمآ استفاده نکنید . زیرا این مواد میتواند به سطح رو کش دار mdf آسیب برساند . برای استفاده از این مواد بهتر است آن ها را با آب رقیق کرده و مورد استفاده قرار دهید .
اما برای تمیز کردن کابینت های فلزی استفاده از پودرهای ماشین لباسشویی و اسپری های پاک کننده ی چند منظوره به خوبی میتوانند لکه ها و چربی ها را از بین ببرند.

 
 

اجاق گازتان در چه حال است؟
زمانی که قسمت فر اجاقتان را باز می کنید با کلی لکه که جا خشک کرده اند روبرو می شوید که برای تمیز کردن و از بین بردن آنها باید اینطور عمل کنید:
در شیشه خالی اسپری، مخلوطی از یک پیمانه نمک، یک پیمانه جوش شیرین و یک پیمانه آب تهیه کنید و در قسمت های داخل فر خاموش بپاشید و بگذارید بماند تا کم کم کثیفی داخل آن جدا شود.سپس با پارچه مرطوب داخل فر را دستمال بکشید.
 در صورتی که احساس می کنید کثیفی ها کاملا از بین نرفته است مقدار جوش شیرین را اضافه کنید.از قسمت بالای شیشه فر محلول را نپاشید زیرا بین دوجداره شیشه نفوذ پیدا می کند.برای پیشگیری می توانید قسمت های باز شیشه ای را با پارچه بپوشانید تا مانع ورود آب شود یا این که به جای استفاده از آبپاش با دستمال این کار را انجام دهید.
 
 
برای تمیز کردن صفحه ی اجاق گازتان بهتر است از اسپری های چند منظوره استفاده کنید.
 برای تمیز کردن سرامیک ها هم یک سری خیس و یک سری خشک قدیمی ها بهترین روش است و اگر برای تمیز کردن لکه های سخت چربی از مواد شوینده استفاده کردید بعد با دستمال املا خیس چندیدن بار آن را تمیز کنید تا سرامیک ها کدر نشوند.
زمان زیادی صرف شد اما بالاخره تمام شد. خسته نباشید.


    به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
تلگرام فیش بوک اینستاگرام لینکداین تویتر

    برچسب ها


    دیدگاه شما



ثبت دیدگاه


فروشگاه و تعمیرگاه کولر اتومبل خلیل
فروشگاه اینترنتی چارقد و روسری و پوشاک زنانه