دکتر118|بانک اطلاعات جامع پزشکان|چگونه در فصل سرما مراقب خود باشیم

مجله سلامت

اخبار و دانستنیهای حوزه سلامت



چگونه در فصل سرما مراقب خود باشیم

چگونه در فصل سرما مراقب خود باشیم

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که راه های تنفسی فوقانی را آلوده نموده و باعث تحریک و ترشح در راه های هوایی می شود. ابتلا  به سرماخوردگی ممکن است در اثر تماس با فرد آلوده یا تماس با وسایل آلوده صورت پذیرد و گاهی عواملی مانند سرما، استرس و خستگی می توانند شرایط را برای فعالیت ویروس سرماخوردگی نهفته در مجرای تنفسی مناسب کند.
  • علت سرماخوردگی و آنفولانزا باکتری نیست. بنابرین آنتی بیوتیک به درمان آن کمکی نمی کند. هرچند ممکن است برای جلوگیری از عفونت های ثانویه از نوع باکتریایی، تجویز شود.
  • میکروبهای سرماخوردگی و آنفولانزا در خارج از بدن بیمار معمولا بعد از 3 تا 7 روز می میرند.
  • ویروس سرماخورگی و آنفولانزا به حرارت حساس هستند و  در هوای خنک بهتر تکثیر می شوند. ابتدا در مجاری بینی تکثیر می شوند و از آنجا شروع به پخش شدن می کنند.
  • بیشتر این ویروسها توسط دستهای آلوده به چشمها، بینی و دهان منتقل می شوند.
  • شما ممکن یک روز قبل از اینکه علائم بیماری خود را نشان دهند، دیگران را نیز آلوده کنید.
  • این دو بیماری به تنهایی به ندرت کشنده هستند اما آنفولانزا می تواند با ضعیف شدن بیش از حد دستگاه ایمنی بدن، باعث عفونتهای کشنده ای مثل ذات الریه شود. این نوع بیماری با بدتر شدن سرفه ها، سختی در تنفس، سرفه همراه با بالا آوردن خون و ادامه پیدا کردن تب های شدید و مکرر میتواند قابل تشخیص باشد و نیاز به توجه پزشکی فوری دارد.
  •  
  • در اینجا به چندین راه جهت پیشگیری از بیماری اشاره خواهیم کرد:
  •  
شستن دست
دستان خود را مداوم با صابون بشویید. این کار کلیدی‌ترین راه برای پیشگیری از سرماخوردگی و ویروس است. بیشتر ویروس‌ها روی دست‌ها قرار دارند و شما با زدن دستتان به دهان یا چشمانتان ویروس را وارد بدن می‌کنید.
واکسن آنفولانزا
ممکن است آنفولانزا را یک بیماری ساده بدانید، اما همواره به یاد داشته باشید که می‌تواند نگران کننده شود و شما را چندین روز در تختخواب بستری کند. حتی می‌تواند در کودکان، افراد مسن و خانم‌های باردار خطرناک باشد. پس تزریق یک واکسن کوچک می‌تواند به سادگی شما و خانواده‌تان را از این خطر مصون دارد. این تصور که واکسن انفولانزا خود عامل انفولانزا می‌شود ریشه پزشکی ندارد.

آماده باشید!
مطمئن شوید تمام وسایل مورد نیاز برای درمان بیماری را در منزل دارید. مسکن و ضد احتقان بینی و گلو بخرید. دستمال کاغذی، صابون و ضد عفونی کننده دست را فراموش نکنید. دستگاه تب سنج را کنترل کنید تا مطمئن شوید سالم است. کابینت‌های خود را با چای‌های گیاهی، سوپ‌های آماده مرغ و مایعات پر کنید.
 
به علائم توجه کنید
آنفولانزا یا سرماخوردگی؟ هیچ راه قطعی برای تمایز این دو از هم وجود ندارد. حتی پزشک نیز بدون معاینه نمی‌تواند این دو را از هم تشخیص دهد. اما به طور کلی:
سرماخوردگی معمولا خفیف‌تر است و شما ممکن است گرفتگی بینی و یا آبریزش داشته باشید.
آنفولانزا شدیدتر است و به صورت یکباره می‌آید و به احتمال زیاد چند روز شما را از پا می‌اندازد. تب، بدن درد و خستگی از علائم رایج آن است.

عدم مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک
عامل سرماخوردگی و آنفولانزا ویروس است. این در حالی است که آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌های باکتریایی مصرف می‌شوند. اگر زمانی که نباید آنتی‌بیوتیک بخورید، مصرف کنید، سبب به وجود آمدن ویروس‌هایی مقاوم به دارو‌ها خواهید شد.
در منزل بمانید
استراحت کنید. اگر زمانی که بدنتان به استراحت نیاز دارد خود را با کار سنگین خسته کنید سبب طولانی‌تر شدن دوران نقاهت می‌شوید. علاوه بر این شما باعث سرایت بیماریتان به دیگران نیز می‌شوید.
استفاده از وسایل یکبار مصرف
وقتی یکی از اعضای خانه بیمار است از وسایل یکبار مصرف در آشپزخانه و دستشویی استفاده کنید. این کار یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از سرایت ویروس است. به جای حوله دست از دستمال کاغذی استفاده کنید. لیوان یکبار مصرف نیز می‌تواند کاربردی باشد.

به دنبال درمان‌های طبیعی باشید
برای نرم کردن گلو یک قاشق عسل را امتحان کنید. عسل می‌تواند به اندازه شربت گلو مفید باشد. اما به کودکان زیر یکسال به هیچ وجه عسل ندهید. ویتامین ث. نیز می‌تواند دوران نقاهت شما را کوتاهتر و حالتان را بهبود بخشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند مواد دارای پروبیوتیک از سرماخوردگی پیشگیری می‌کنند.
مصرف زیاد مایعات
مایعات به تخلیه مخاط و سینوس‌ها کمک می‌کند. آب، آب گوشت و مرغ و آبمیوه‌ها انتخاب‌های مناسبی هستند. نوشیدنی‌های گرم مانند چای‌های گیاهی راه‌های تنفس را باز می‌کنند و گرفتگی را بهبود می‌بخشند.
 ویتامین های مفید مصرف کنید
ویتامین D از جمله مواردی است که در مسیر مقابله با ویروس های سرماخوردگی به شما کمک شایانی می کنند. هر فرد با مصرف ۱۰ هزار واحد ویتامین D3 در طول هفته می تواند خطر ابتلا و جذب ویروس های سرماخوردگی را نصف کند.

 به سر و صورت خود زیاد دست نزنید
بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ میلادی صورت گرفت، مشخص گشت اشخاصی که معمولا عادت دارند زیاد چشم ها و بینی خود را لمس کنند، ۴۱ درصد بیشتر از بقیه افراد ویروس های هوا را جذب و پراکنده می کنند.

 مصرف ماست را افزایش دهید
یکی از مقالات علمی منتشر شده در نشریه انجمن تغذیه بیماران، افرادی که به طور منظم و به مقدار کافی محصولات پروبیوتیک مصرف می کنند، تا ۲۷ درصد احتمال ابتلا به ویروس های آنفولانزا را در بدن خود کاهش می دهند.
در همین راستا، گفته می شود که مصرف همیشگی ماست یونانی می تواند به پیشگیری سرماخوردگی کمک زیادی بکند.

 چای گیاهی بنوشید
به جای نوشیدن قهوه تلخ و نسکافه، مصرف چای سبز را افزایش دهید. نوعی کاتچین موسوم به EGCG موجب انهدام ویروس های آنفولانزا شده و راه ورود آن ها به سیستم داخلی بدن را مسدود می کند. دانشمندان آلمانی در این رابطه بیان داشته اند که این عنصر حتی ممکن است در پیشگیری از ورود باکتریِ ایجادکننده ذات الریه نیز نقش مهمی ایفا کند.
به همین منظور، خوب است که در طول روز مقدار زیادی چای سبز بنوشید.
 
 پیش از واکسن زدن ورزش کنید
کارشناسان باور دارند، اگر پیش از تزریق واکسن ورزش کنید، التهاب پس از ورزش باعث افزایش واکنش های دفاعی بدن در مقابل ویروس های موجود در واکسن می شود. این امر در نهایت به بیشتر شدن قدرت ایمنی بدن در مقابل ویروس منجر می گردد.
بر اساس یک تحقیق بریتانیایی، افرادی که ۲۵ دقیقه برای افزایش دور بازوی خود وزنه می زنند، واکنش های سیستم ایمنی بدن خود را نیز افزایش می دهند.

 مجراهای بینی خود را در سرما بپوشانید
مویچه های موجود در حفره های بینی و سینوس ها در دور کردن و از بین بردن عوامل بیماری زا بسیار موثر هستند. به گفته دکتر جیمز پالمر، هنگامی که این مویچه ها در معرض هوای گرم قرار می گیرند، حرکاتشان تندتر می شود، اما در هوای سرد، به طور ضعیف تری حرکت کرده و در نتیجه در پاکسازی عوامل بیماری زا کندتر رفتار می کنند.
به همین خاطر، وقتی برای مدت طولانی در معرض هوای سرد تنفس کنید، امکان جذب ویروس های آنفولانزا زیاد می شود.
 سبزیجات را بجوشانید
سبزیجاتی همانند کلم سبز، اسفناج و برگ چغندر را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب بجوشانید، سپس آن ها را درون آب یخ بریزید تا روند پختشان قطع شود و بعد مصرف کنید. پخته شدن سبزیجاتی همانند اسفناج باعث از بین رفتن عناصر بیماری زای موجود در آن ها می شود.
 هوای خانه را مرطوب نگه دارید
گرم نگه داشتن راه تنفس برای پیشگیری از سرماخوردگی به تنهایی کافی نیست. بینی فردی که دچار بیماری شده باید مرطوب نیز باشد. اگر حفره های بینی خشک بشوند، عناصر طبیعی آنتی باکتریال نمی توانند به درستی وظایف خود را به انجام برسانند. به همین خاطر لازم است که میزان رطوبت خانه را بین ۳۰ تا درجه نگه دارید.
در مواقعی که بیرون از خانه هستید، با استفاده از سرم های قندی نمکی، بینی خود را سه تا ۴ بار در روز شست‌وشو دهید.


 ماهی مصرف کنید
برای از بین بردن نشانه های آنفولانزا و سرماخوردگی بهتر است مصرف ماهی را افزایش دهید. با افزایش میزان امگا سه می توانید باعث تحریک سلول هایی بشوید که با تولید عوامل بیماری زا مبارزه می کنند. در نتیجه فرد از ابتلا به آنفولانزا مصون خواهد ماند.


 از اکالیپتوس بهره بگیرید
در یکی از تحقیقات اخیر مشخص شده که اوکالیپتول که در گیاه اوکالیپتوس به وفور یافت می شود، در کاهش نشانه های سرماخوردگی بسیار موثر است. گفته می شود این عنصر به کاهش التهاب و تورم کمک کرده و موجب گشاد شدن نایچه ها در ریه ها و در نتیجه جریان بهتر هوا می شود.
افرادی که از برونشیت حاد رنج می برند، می توانند با مصرف ۲۰۰ میلی گرم اکالیپتول پیش از هر وعده ی غذایی، نشانه های این بیماری را تا ۲۲ درصد افزایش دهند.

 زنجبیل مصرف کنید
برای رفع ناخوشی ها، نوشیدنی های حاوی زنجبیل بنوشید. محققان تایلندی کشف کرده اند که زنجبیل تازه از چسبیدن ویروس های مرکب تنفسی به سلول ها پیشگیری می کند و حتی موجب کاهش قابلیت تکثیر آن ها نیز می شود.
فقط یک نوع میکروب در موارد مزمن می تواند به برونشیت یا ذات الریه منتهی گردد. برای پیشگیری از فعالیت های آن در بدن، زنجبیل تازه را رنده کرده و درون آب جوش بریزید و به صورت دمنوش میل کنید. یا درون غذاهای خود بریزید.

 خوب و کافی خوابیدن
محققان فنلاندی ثابت کرده اند که خواب کمتر از ۴ ساعت در شبانه روز می تواند روی ژن های فرد تاثیر گذاشته و روند سیستم ایمنی بدن او را تغییر داده و احتمال ابتلا به بیماری ها را در وی افزایش دهد. به همین خاطر، لازم است همه تمهیدات لازم برای داشتن خواب بهتر را انجام داده و پیش از نیمه شب به خواب بروید.

 


    به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
تلگرام فیش بوک اینستاگرام لینکداین تویتر

    برچسب ها


    دیدگاه شما



ثبت دیدگاه


فروشگاه و تعمیرگاه کولر اتومبل خلیل
فروشگاه اینترنتی چارقد و روسری و پوشاک زنانه
بانک جامع اطلاعات آموزشگاهها و اساتید استان گلستان